Autisme: van gedrag tot diagnostiek

Tijdens het Guislaincolloquim brachten we een bijdrage rond de diagnostiek van autismespectrumstoornissen bij normaal begaafde mensen. Wanneer men spreekt over een autismespectrumstoornis,
spreekt men algauw over een vrijuitgebreid onderzoek om tot
een diagnose te komen. De meeste van deze onderzoeken zijn
gebaseerd op protocollen, en volgen hierbij ook de
achterliggende cognitieve theorieën in verband met centrale
coherentie, theory of mind en executieve functies. Om dit te
bekijken bestaan verschillende instrumenten, sommigen
uitsluitend hiervoor ontwikkeld, anderen partieel terug te vinden
in ruimere screeningsinstrumenten en vragenlijsten. Het
samenleggen van deze verschillende elementen helpt het
mogelijke autistische beeld in te kleuren, en biedt tegelijkertijd al
een eerste kans aan psycho-educatie bij normaal begaafde
volwassenen met een Wanneer men spreekt over een autismespectrumstoornis,
spreekt men algauw over een vrijuitgebreid onderzoek om tot
een diagnose te komen. De meeste van deze onderzoeken zijn
gebaseerd op protocollen, en volgen hierbij ook de
achterliggende cognitieve theorieën in verband met centrale
coherentie, theory of mind en executieve functies. Om dit te
bekijken bestaan verschillende instrumenten, sommigen
uitsluitend hiervoor ontwikkeld, anderen partieel terug te vinden
in ruimere screeningsinstrumenten en vragenlijsten. Het
samenleggen van deze verschillende elementen helpt het
mogelijke autistische beeld in te kleuren, en biedt tegelijkertijd al
een eerste kans aan psycho-educatie bij normaal begaafde
volwassenen met een
Wanneer men spreekt over een autismespectrumstoornis, spreekt men algauw over een vrijuitgebreid onderzoek om tot een diagnose te komen. De meeste van deze onderzoeken zijn gebaseerd op protocollen, en volgen hierbij ook de achterliggende cognitieve theorieën in verband met centrale coherentie, theory of mind en executieve functies.Wanneer men spreekt over een autismespectrumstoornis, spreekt men algauw over een vrijuitgebreid onderzoek om tot een diagnose te komen. De meeste van deze onderzoeken zijn gebaseerd op protocollen, en volgen hierbij ook de achterliggende cognitieve theorieën in verband met centrale coherentie, theory of mind en executieve functies.

Om dit te bekijken bestaan verschillende instrumenten, sommigen uitsluitend hiervoor ontwikkeld, anderen partieel terug te vinden in ruimere screeningsinstrumenten en vragenlijsten. Het samenleggen van deze verschillende elementen helpt het mogelijke autistische beeld in te kleuren, en biedt tegelijkertijd al een eerste kans aan psycho-educatie bij normaal begaafde volwassenen met een autismespectrumstoornis.

U kan de powerpoint hier aanklikken.