Evenementen Zoeken en weergeven navigatie
- Dit evenement is voorbij.
januari 2020
Goed inschatten van emotionele ontwikkeling (SEO)
De voorbije decennia groeide het begrip ‘emotionele ontwikkeling’ uit tot een sleutelbegrip in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking (met of zonder bijkomende gedrags- en/of psychische problemen). Het Vlaams project SEN-SEO ontwikkelde ter ondersteuning hiervan een vragenlijst en kader om het emotioneel ontwikkelingsniveau van mensen met een verstandelijke beperking beter in kaart te brengen, en tips en adviezen rond begeleiding te bieden. Ondertussen lijkt het er meer en meer op dat ook kinderen en jongeren in de jeugdzorg bij…
Meer weten »Partners in autisme
Gespreksavonden over het samenleven van partners met en zonder autisme. Het uitwisselen van vragen, ervaringen en ideeën staat hierbij centraal. Deze avonden staan los van elkaar, je kunt dus naar één of meerdere avonden komen.
Meer weten »Emotionele ontwikkeling en autisme…! de match
Hoe zit het met de emotionele ontwikkeling van mensen met autisme. En hoe neem je dit mee in je ondersteuning als thuisbegeleider? We lopen er samen door, kennis van het kader rond emotionele ontwikkeling is een must!
Meer weten »dwang of routine
Routines bieden veiligheid, maar zetten je ook vast. Sommige personen mensen met een beperking vertonen herhalingsgedrag. Soms voeren ze heel secuur rituelen uit. Wanneer wordt dit gedrag pathologisch en spreken we over obsessieve-compulsieve stoornis? Wat doe je als dit voor iemand de meest extreme vorm is van veiligheid creëren voor zichzelf? We gaan na wat mogelijke neurologische oorzaken zijn en op welke momenten je best aan de alarmbel trekt. We bespreken hoe je dwang op een veilige manier kan inperken…
Meer weten »Aan alles gedacht? Leerkrachten werken autivriendelijk
Soms denken we dat werken in een klas met enkel kinderen met autisme makkelijker is dan werken met heterogene groepen. Maar niets is minder waar. Want hier moet je nog sterker individueel werken, heeft elk kind wel ergens meer nood aan en moet je het in één klasgroep laten werken. Daarom dat deze BuSo school extra inzet op het verstevigen van zijn lerarenteam. Gewapend met ABCDEF en MATCH gaan leerkrachten aan de slag om AUTIVRIENDELIJK onderwijs te bieden.
Meer weten »Psysense organiseert voor hulpverleners een tweedaagse workshop rond perfectionisme, gegeven door Erna Claes. Deze zal doorgaan op vrijdag 31 januari en vrijdag 14 februari, telkens een volledige dag, van 9h tot 16.30h.
Meer weten »februari 2020
Supervisie ACT t
Het AutismeCentraalTraject (ACT) is een eenjarige opleiding tot expert in autistisch denken en de AutismeCentraalMethodiek. Ze is bedoeld voor professionelen werkzaam in de zorg of het onderwijs (voor alle leeftijden en ontwikkelingsniveaus) en overbrugt de kloof tussen theorie en praktijk. Voor alle geïnteresseerden biedt het AutismeCentraalTraject een uitdaging van het hoogste niveau. Deze pervasieve post-hbo-opleiding linkt een stevige portie kennis aan jouw eigen praktijk.Onze unieke module in de wereld van autismeopleidingen stopt niet bij de deuren van een hoorcollege. Zo…
Meer weten »Geboeid door perfectionisme
INFOSESSIE Met de dingen goed willen doen en te streven naar verbetering is uiteraard niets mis. Het kan heel vaak een positieve drive zijn om het beste uit de dingen te willen halen. Wanneer men echter liefst altijd zonder één enkele fout te maken topkwaliteit nastreeft, men steeds een knagend stemmetje van binnen voelt dat het nooit goed genoeg is, men moeite heeft met delegeren omdat men van mening is dat men het zelf beter kan dan…
Meer weten »Diagnostiek van autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
Hoe maak je onderscheid tussen de verstandelijke beperking en het autisme, en welke hulpmiddelen zijn. Maar nog belangrijker, wat zijn klinische signalen die je als hulpverlener kan opvangen?
Meer weten »Emotionele ontwikkeling en autisme
Het blijft een uitdaging om mensen met autisme en een verstandelijke beperking in te schalen met de SEO. Is het dan wel zinvol? Hebben we nog niet genoeg informatie? Waarom dan nog inschalen?Kan je de SEO-r² sowieso wel gebruiken bij iemand met autisme en verstandelijke beperking? Hoe pak je die inschaling aan?Waar moet je op letten?Wat weet je nadat je een persoon hebt ingeschaald?Hoe kan je er verder mee aan de slag?
Meer weten »